2010-12-17

Vad är kärlek?



Gud är kärlek. För mig handlar kärlek om att jag i ord och handling visar andra att Gud och jag älskar dem. I boken "Kärlekens fem språk" skriver Dr. Gary Chapman om fem språk vi använder för att visa kärlek mot andra: Kvalitativ tid, fysisk beröring, kärleksfulla tjänster, gåvor, och uppmuntrande/uppskattande ord. Han berättar att vi alla har ett primärt kärleksspråk, som vi använder för att uttrycka vår kärlek. Sedan kan man lära sig de andra kärleksspråken, som i sin tur gör oss mer lättförstådda från andra som inte har vårt egna primärspråk.

När jag spelade på ungdomskonferensen [B]onfire i Vilhelmina förra året, så fick jag smeknamnet kärlekspojken, av en kille från Ånge. Som anledning till smeknamnet sa han: Du är killen som sprider Jesu kärlek i din omgivning. Tyckte jag var fint sagt! <3

Livet är kort, så jag skickar med er Tove Janssons uppmaning:

Skynda att älska!


Kram <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar