2013-06-03

En milstolpe är nådd med råge och plusplusmeny!

Så har jag då äntligen varit till USA! Som jag har längtat!!
Vi har varit i New York och i Chicago.
I New York bodde vi på Carter Hotel som ligger på 43:e gatan, mitt i smeten kring Times Square. Det är ju i Times Square som alla neonskyltar syns blinkande från alla håll och kanter.



Första heldagen vi var där så passade vi på att gå över halva Brooklyn bridge. :) Otroligt vilket bygge!
Här är jag och Hanna Mattsson mitt på bron. :)



Samma dag så var vi till Ground Zero och kollade på de nya tvillingtornen som invigdes samma dag.
 Detta är ett av dem, om jag förstått saken rätt.



Här är jag och Wille utanför nån fontän.Det blev varmt med kavaj denna första heldag, kan jag intyga!

Samma dag på kvällen var vi på Jazz Standards och lyssnade på Esperanza Spalding. Riktigt bra!

Dagen efter så var Jonas och jag på Blue Note och såg Take 6. Helt otroligt vad bra de sjunger fortfarande!! Inte en tillstymmelse till sura toner.

En dag var jag i Central Park med Amanda, helt otroligt vad fint, grönt och lummigt det är!


Näst sista heldagen i New York så gick jag runt och kollade på byggnader som för mig var ett måste som förstagångsbesökare:
Chrysler Building



Flat Iron

Empire State Building

Men det absolut bästa för min del i New York, var när vi besökte Donnie Mcclurkin's Perfecting Faith Church. Vilken upplevelse! Det var mitt första besök i en riktig amerikansk gospelkyrka. Jag blev så berörd av människorna, atmosfären, musiken, predikan av mr: Mcclurkin himself. ...... Jag sa för mig själv; Jag flyttar hit!
Efter gudstjänsten så fick vi träffa honom. Detta är faktiskt ett rejält bönesvar! För 2-3 år sedan när jag började upptäcka Donnie, och hans musik, bland annat genom gospeltävlingen Sunday best, så sa jag till Gud; Denna man vill jag träffa! Jag vet att du kan göra det omöjliga, så jag ber om det.

Nu två år senare så kommer bönesvaret. Fantastiskt! Jag skrev till honom på twitter och tackade för att vi fick besöka honom. Då berättade han att precis spelat in Blott en dag, som är en av låtarna på hans nya skiva. Han har gjort en engelsk översättning på den.



Till Chicago-trippen då.....



Det första vi gjorde i Chicago var att åka på en filmpremiär. Jag har ju berättat om afroamerikanarna som vi haft hos oss, både de som var förra året och de som har varit hos oss nu. De kommer från en och samma kör: The Soul Children of Chicago, under ledning av mr. Walt Whitman. De hade gjort en film som bygger på alla de vittnesbörd som finns i körens historia, personliga vittnesbörd. Filmen heter Soul Stories, och hade premiär när vi var där. Så vi gick på röda mattan och allting...



Andra dagen så var vi på en Awardgala. Vi spelade på den galan, och bland artisterna som satt i publiken, och som också var en del av de artister som skulle äras på galan,  kan jag nämna CeCe Winans, Tina & Erica Campbell aka Mary Mary mfl. Ganska sjukt egentligen.....

Andra dagar i Chicago har vi varit och shoppat en del, på bland annat Target, Marshalls, Gurnee Mills. Lite andra storlekar på shoppingcenter än i Sverige.....;)

På lördagen så var vi på en kördag med Walt Whitman & Soulchildren.... Helt fantastisk upplevelse måste jag säga.... De kommer och kramar om oss de första de gör när vi kommer. Bara det gör ju att vi känner oss välkomna. Sedan följde en kördag som saknar motstycke. Jag sa även då för mig själv där jag satt; Jag flyttar hit... Men jag är på ett sätt för hemmakär för att kunna flytta till ett annat land för gott. Att inte ha närheten till familjen osv. Visserligen har jag bott långt bort i Sverige från dem, men det en annan sak...:)
Däremot skulle jag inte ha nåt emot att göra praktik i Chicago en månad...... Det pratade jag med Walt om, och han blev intresserad, och sa: det måste vi prata mer om.


Här en bild på kören med deras fantastiska ledare Walt i mitten.

Det sista de gjorde var att ställa sig runtomkring våran kör, titta oss i ögonen och sjunga:

I need you, you need me;
we're all a part of God's body.
Stand with me, agree with me;
we're all a part of God's body.

It is His will that every need be supplied;
you are important to me, 

I need you to survive.
You are important to me,
I need you to survive.

I pray for you, you pray for me;
I love you, I need you to survive.
I won't harm you with words from my mouth;
I love you, I need you to survive.

Ingen av oss gick oberörd därifrån kan jag lova!





Sista heldagen i Chicago så spelade vi i Quincy's församling Salem, som har en byggnad som rymmer mer folk än globen. Församlingen består av 10 000 medlemmar. Nu var inte alla 10 000 där, långt ifrån, men jag tror det var mer än man kan ana, för ryms det 18 000 människor så ser det lite ut med 1500-2000, eller hur många de nu var. Vi fick höra en lång men väldigt bra predikan av pastor Meeks.

Salem
Detta är kanske en åttondel av kyrkorummets totala yta,
Obs! Denna bild är tagen 45 minuter innan gudstjänstens början. Så det hade knappt kommit nån alls. 


Ja, vad säger man efter en sån här resa??
Fantastiskt! 
Jag är så överväldigad över allt vi varit med om, och inte minst att ha fått se städerna som sådana.


Tro mig! Jag kommer att åka tillbaka!






1 kommentar:

  1. Vilken resa! Förstår att du är hur nöjd som helst. Härligt med bönesvar oxå :-)

    SvaraRadera