2009-04-29

Med mera


Ska det vara lika lätt att skaffa ett medlemskort i en församling som att skaffa ett medmera-kort från Coop?
På den kristna sidan rupeba skrevs nyligen ett inlägg med rubriken: Det är skillnad på att vara medlem i en kristen församling och att vara medlem i Konsum.
En mycket bra formulering som satte färg på mina egna tankar.
Vad jag syftar på är naturligtvis Saronkyrkans beslut om att välkomna de som öppet lever ut sin homosexualitet, som medlemmar i församlingen.
Det är helt ok om de homosexuella vill gå i kyrkan och njuta av en kristen gemenskap och allt som hör till. Men medlemsskap, det är faktiskt något helt annat. Kyrkan är ingen förening, i den mening att vem som helst kan bli medlem. På papperet är kyrkan en förening med olika verksamhetsgrenar, men i sitt innersta väsen är det en andlig gemenskap mellan församlingen och Gud.
När man beslutar sig för att bli frälst, bli en kristen, ber man en omvändelsenbön. Den kan låta på 1000 olika sätt, men den har likväl samma innebörd, och får samma konsekvenser. Konsekvensen är att Jesus förlåter och tar bort all synd. När det gäller dopet så begravar vi vårt gamla liv och går in i något nytt. Det innebär att man som homosexuell inte kan fortsätta att leva ut sin homosexualitet. För vilka synder är det då som begravs i dopgraven?
Vi kämpar alla med synder och syndar varje dag förmodligen, men det är skillnad på att kämpa med synd och bli förlåten genom nåden, mot att synda på nåden, genom att i aktiv olydnad, medvetet fortsätta att synda på samma sätt, tro att nåden räcker.
Idag är frälsningens dag, säger Jesus. Det innebär att vi dagligen måste omvända oss och rätta till siktet.
Om man som homosexuell tänkt sig leva som kristen, men ändå fortsätta leva som man gör; från vad är det då man omvänder sig ifrån, i det dagliga livet? Och som jag redan sagt, vilka synder är det som blir begravda i dopgraven, vilken slags omvändelse är det man gör där?

2 kommentarer:

  1. Intressant blog leeken... men vad jag funderar på är:

    Jag har på flera ställen läst hänvisning till 1 kor 5:11 "Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom"

    Men, vad jag vet så kan otukt t.ex. stå för utomäktenskapliga relationer, d.v.s samboskap. Dessutom tycker jag att det finns rätt mycket ovettigt tal och fylleri bland frikyrkor i Sverige. Ska man utesluta alla dem då? Ska de nekas medlemskap?

    Och vad är "församling" egentligen? Vem är jag att döma vem som ingår i Guds församling? Tänk t.ex. alla internationella församlingar som inte har matrikel och förening... (t.ex. som vi har i vår kyrka)... hur hanterar man frågan då?

    OCH... om en person som lever i otukt, fylleri eller talar ovettigt tal, ska vi neka dop i så fall? För personen får ju inte bli medlem, så då borde vi inte döpa den personen...

    Jag, för min del, vill predika vad jag tror (du vet nog vad jag tror på) men överlåter åt Gud att döma var och en... det är ändå deras relation till Gud!

    /Basse

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Basse! Det jag tänkte på först oh främst är, om man vet vad dopet och frälsningen innebär och inte ämnar försöka att lämna det syndiga livet bakom sig så känns omvändelsen som sker i dopet och frälsningen ganska meningslös. Om man tänker medlemsskap så som att alla är med i Svenska Kyrkan till exempel, så är jag inte emot det. Det är just det här med frälsningen och dopet. Finner det ganska meningslöst att göra en omvändelse om man ändå tänker fortsätta att leva på samma sätt som förut, i det inkluderar jag även samboskap och sådant. Har man väl gjort en omvädelse och kommit med i kyrkan, med goda intentioner att börja ett nytt liv, och misslyckas gång på gång, känns som att det är en annan grej. Förstår du vad jag menar? Jag är absolut inte ute efter att exkludera folk som en gång kommit med i kyrkan, och sedan hamnat på avvägar, gått in i samboskap, blivit homosexuell etc. Men har man tänkt att "misslyckas" från första början, så gör man ju narr av sitt eget dop, sin omvändelse.

    Leeken

    SvaraRadera